English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
چهارشنبه ٢٨ مهر ١٤٠٠
اخبار > مخاطب كتاب" الغدير" جهان اسلام است


  چاپ        ارسال به دوست

حجه الاسلام بهمن اكبري:

مخاطب كتاب" الغدير" جهان اسلام است

رئيس مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني با اشاره به اين كه مولف كتاب" الغدير"، دفاع عالمانه را بجاي دفاع متحجرانه و متعصبانه جايگزين كرد،گفت: مخاطب كتاب" الغدير" جهان اسلام است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، كنگره ملي غدير (ويژه بزرگداشت علامه شيخ عبدالحسين اميني (ره) )با محوريت مباحثي چون بررسي ويژگيهاي كتاب شريف الغدير ، بررسي ديدگاه غدير با موضوع بيداري اسلامي، بررسي انديشه هاي فقهي ، كلامي و اخلاقي علامه اميني و بررسي جايگاه ولايت در افكار و آثار علامه اميني با برگزاري 5 نشست تخصصي ، غدير و الگوي مديريتي و اقتصادي مبتني بر آن ، زنان و الغدير ، روش شناسي علامه اميني در كتاب الغدير ، غدير و بيداري اسلامي با محوريت وحدت و بررسي راهكارهاي تبليغي و نشر پيام غدير با حضور تني چند از انديشمندان و شخصيتهاي فرهنگي و دانشگاهي كشورمان چهاردهم آبان ماه در محل تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد .

در اين نشست، حجه الاسلام بهمن اكبري رئيس مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با ارائه مقاله اي با عنوان " الغدير گفتماني نو براي درك اسلام " ، كتاب شريف" الغدير " را بركه نوراني و عالم گستر مرحوم آيت الله علامه اميني خواند .

وي گفت: الغدير، كتاب بزرگي است كه از دغدغه يك عالم از درك يك حقيت بزرگ نشات گرفته است.وي  در اين كتاب نخواسته كه پاسخگوي افرادي باشد كه منكر مكتب تشيع هستند، باشد ، بلكه مي خواهد بگويد ما از پنجره و منظر غدير و از چشمه فياض و بزرگ غدير مي توانيم اسلام را دوباره بخوانيم .

اكبري افزود: حضرت علامه اميني اسلام را در يك نظام فكري و يك سازمان و يا گفتمان جديد بازخواني كرده است.

وي گفت: مخاطب " الغدير" جهان اسلام است  و به جهان اسلام مي گويد اگر مي خواهيد چيزي را بپذيريد،بايد آن را مستند بپذيريد.عمرعلامه اميني مصروف استناد پذيري شد. وي براي اين استناد پذيري مجبور مي شود سفرهاي مختلفي به بلاد مختلف نمايد و اين مرد بزرگ با عمل خويش و در جهت استناد پذيري آنچه كه در الغدير آورده است، يك توريسم علمي را پايه ريزي كرد و با هر سفر سندي بر اسناد خود در الغدير را افزود.

اكبري گفت: علامه اميني ،" دفاع عالمانه را به جاي دفاع متاصبانه و دفاع متحجرانه " جايگزين مي كند ، و به جهان اسلام مي آموزد كه در مسير تعصب و خرافه گام بر نداريد و از عقايد خود دفاع تعصب آميز نكنيد.

رئيس مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني يادآورشد: در منظر علامه اميني هيچ كتابي ابتدا به ساكن ، ضاله نيست مگر اينكه با تحقيق و پژوهش از منظر اثباتي بي هيچ تعصبي در حوزه پرسش و پاسخ بر حتميت ضاليت آن پي ببرد.

اكبري گفت: بخش ديگري كه در گفتمان علامه اميني در كتاب شريف الغدير بعنوان محور اصلي به آن پرداخته است ، نگاه ايشان به نظام سياسي است. هر انديشه اي كه ادعاي اجتماعي بودن مي كند و هر نظام فكري كه ادعا مي كند براي جامعه و محوريت آن صاحب نظريه است و اين نظريه ها را به دكترين و اين دكترين ها را در حوزه اجرايي به عمل گذارد و خود را صاحب فلسفه سياسي بكند بايد سه نظام سياسي ، اقتصادي و فرهنگي را درانديشه خود طراحي كند.

وي افزود: حضرت علامه اميني در تدوين نظام سياسي، ولايت را جايگزين خلافت مي كند . عنوان خلافت يك مفهوم كاملازميني است و كاملا در اجتماع انساني ظهور پيدا مي كند اما مفهوم ولايت يك مفهوم و امر قدسي است؛ يك امر اشراقي است و حضرت علامه نشان مي دهد در نظام سياسي كه در گفتمان الغدير توصيه مي شود " ولايت و ولايت مداري " به مفهوم عميق خودش جايگزين خلافت اسلامي است . دومين سخن علامه اين است كه عصمت را جايگزين عدالت حد اقلي مي كند. عدالت در اقل خودش يعني ترك معاصي و آنچه كه در گفتمان الغدير مطرح است نمي توان به خلافت به معناي كسي كه داراي عدالت حد اقلي است اكتفا بكنيم .

رئيس مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني ادامه داد : " وحدت اسلامي " مسئله مهم  و دغدقه ذهن و زبان علامه اميني است. الغدير نيامده است تا صفوف مسلمين را بشكند و جدايي بيفكند. الغدير آمد تا صفوف مسلمين را متحد بكند و انسجام اسلامي رادر سطح جهان اسلام ايجاد نمايد . بنابراين ،در الغدير " وحدت، همبستگي و همگرايي جايگزين تفرقه و واگرايي است " و نيز احراز هويت اسلامي. علامه در الغدير تلاش مي كند براي مسلمانان هويت بسازد ، احراز هويت اسلامي كه جايگزين يك حركت انفعالي و دگر ستيزي باشد. او در الغدير مي گويد مسلمانان بايد عناصر هويتي خودشان را اثبات نمايند .

اكبري گفت: مجموعه الغدير ، يك حركت فعال عالمانه ، يك عمل ارادي و اختياري بوده است ، الغدير يك عمل انفعالي ، عكس العملي  غير ارادي برخاسته از يك مجموعه سوالاتي كه بخواهد به آنها پاسخ بدهد، نبوده است.از الغدير بايد به عنوان يك" جنبش اجتماعي علمي " سخن گفت. الغدير يك جريان است ، الغدير ساخت يك جريان علمي در جهان اسلام و شيعه است .


١١:٣٩ - دوشنبه ١٥ آبان ١٣٩١    /    شماره : ٥٩٠٥٤٤    /    تعداد نمایش : ٣٥٨٠



خروج




 

گزارش تصويري
  • برگزاري ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین
    به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین، ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار شد.

  • برگزاری «محفل شعر امام رضا(ع)» در راولپندی پاکستان
    رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد به مناسبت دهه کرامت، همایشی با عنوان «محفل شعر امام رضا(ع)» در خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی پاکستان برگزار کرد.

  • بازدید رایزن فرهنگی کشورمان از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد
    حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه کتاب بغداد بازدید کرد.

  • تکاپوی مسلمانان جهان در روزهای پایانی رمضان + عکس
    تصاویر منتشر شده از روزهای ماه رمضان و تکاپوی مردم روزه‌دار نشان می‌دهد که شور و حال روزه‌داران سراسر جهان با روزهای اول ماه رمضان چندان تفاوتی نکرده است.

  • رونمايي از فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در لبنان
    از سوي رايزني فرهنگي ايران در لبنان، فصلنامه «الدراسات الادبیة» به زبان‌های فارسی و عربی در «باغ زيتون» رونمايي شد.